Anordna ett eget evenemang

Kanske det är så att du har en lite festfixare i dig och vill anordna ett eget evenemang som är av den lite större sorten. Som med det mesta så gäller det att planera väl. Det är mycket som ska ordnas innan du kan öppna dörrarna till din stora fest.

Framförallt så bör du ta reda på om det finns ett intresse bland dina vänner och även vänners vänner. När du får en uppskattning om hur många som kan tänkas komma på ditt evenemang så är det dags att kolla upp vilka lokaler som kan vara tänkbara. Försök hitta någon passande lokal som håller måttet och inte kostar allt för mycket. Du bör sälja biljetter till det hela för att få det att gå ihop. Det är inte bara lokalen som kostar utan även de partyprylar som ska pryda lokalen.

Gör en budget för vad hela kalaset ska kosta och räkna på hur mycket som du kan få in på sålda biljetter. Försök att hitta saker billigare online. Nätet är en källa till mycket och det går att redan nu kolla upp produkter som du vet att du behöver för att pynta din lokal. Sådant som blir över kanske du kan sälja till någon annan festfixare eller spara till ditt nästa evenemang som du kanske planerar att genomföra någon gång framöver.

Om det ska vara någon from av underhållning så gäller det även att boka dessa i god tid. Vissa artister och grupper kan vara uppbokade långt i förväg. Så om du vill ha någon speciell som spelar på ditt evenemang så kontakta dessa i god tid för att säkerställa deras medverkan. Se till att alltid skriva kontrakt på det som du ska betala för. Ett hyreskontrakt för lokalen och ett kontrakt för underhållningen. I kontraktet ska stå vad som förväntas av det du hyr men också vad som förväntas av dig som ska betala.

Se även till att städa ordentligt efter att ert evenemang är över. Gör upp med den ni hyr lokalen av om när ni senast ska vara klara och ute från lokalen. Det går ju alltid att anlita en städfirma som ser till att lokalen blir klanderfri efter ni vara där. Det kan vara drygt att efter allt är slut börja städa efter de som varit där. Men så är det när man hyr lokal. Praktiska saker som sopkorgar och annat som gör det smidigare i efterhand ska tas i beaktning när ni ställer i ordning för ert evenemang.